Jälgi mind sotsiaalmeedias

     

Toeta positiivset poliitikat

  • Putini sõnum: ma ei tagane, las sillad põlegu!


    Kuulasin nüüd siis ära diktaatori Putini kõne. Peetud seoses vallutussõjaga Ukrainalt anastatud territooriumite annekteerimise sooviga. Ilmselge sooviga, et tugevdada vene imperialismi ja impeeriumit ning seda va nn vene maailma (russki mir), kus venelaste duce on püüdmas juhtivat rolli.

    Mulje.

    Noh kõigepealt ta hilines ca 15 minutit. Nagu ikka.
    Olen alati imestanud, miks ta pidevalt hilineb. Pole oluline, kas ta kohtub mõne presidendi, peaministri või majesteetliku esindajaga. Ikka lompab ta kohtumisele märkimisväärse hilinemisega. Ainult üks kord on mulle teada, kui Putinile samaga lajatati ning selle julgustüki autoriks oli Türgi president Erdogan.

    Olen eeltooduga seoses mõtelnud, et kui naiste juures peetakse hilinemist loomulikuks, sest see "tava" on juba traditsiooniliselt seotud nende sooliselt kõrgema positsiooniga, meikimisega, sättimisega...
    Äkki läks diktaatorilgi silmade värvimise ja puuderdamisega rohkem aega kui eeldas? Või neelas rahusteid, kogus julgust ...?

  • Kas tuleks kaaluda DEISLAMISEERIMIST?


    Euroopas käib sõda terroristidega, kes ahistavad meie tütreid, tapavad meie poegi, hävitavad meie vara, on muutnud meie tavapärase ja oodatava eluolu erakordselt ebaturvaliseks. Terroristid sunnivad meid kahtlema riigi suutlikkuses, muutma keelekasutust, riietamisvabadust ja -maneere, sunnivad ümber mõtestama meie kultuuri koosseisu kuuluvaid nähtusi, tunnistades neid õigeks või mitteõigeks. Ja see surve on pidev ning on küllaldaselt märke, et me hakkamegi muutuma.

    Tõsi, Euroopa Liidu seelikus rosimannus oma suhteliselt värskes kõnes saksa rahvale ja maailmale kinnitas, et ülaltoodu esinemist on küll märgata ja see solvab, kuid samas ta kinnitas, et need asjaolud ei muuda siiski tema poliitikat ja valikuid seoses nn põgenike poliitikas. Lahtiste uste migratsioonipoliitika jätkub. Merkel rõhutas, et me PEAME sellele suurele väljakutsele lihtsalt vastu seisma ja vastu pidama. Ta kinnitas, et Saksamaa jääb kindlaks oma põhimõtetele ja annab varjupaika neile, kes seda väärivad.

    Väärikad omakorda võtavad kirved ja pommid ning mõne aja pärast kõlab taas nende sõjakas „allahu akbar“. Parimal juhul ehitavad aga üles oma pesa kuskile Euroopa suurlinna slummi, kehtestavad seal šariaadiseadused ja marsivad halattide hõljudes mööda Londonit, Pariisi, Tallinna, sidudes enda külge üha uusi ja uusi kõhklejaid II või III põlvkonna allahhuakbaaridest.

  • Kontraettepanek Kaja Kallase ettepanekule.


    Tänane vasakliberaalne EPL kirjutab Kaja Kallase üleskutsest, et: "... peatame abielureferendumi ja keskendume ainult koroonale ...".

    Seega ta ütles - ärme SEDA teeme, teeme midagi MUUD.

    Üleskutse lähtub sellest, et järgmisel nädalal tuleb riigikogul tegeleda abielureferendumiga. Tähtajad ju kukil. Kaja Kallase arvates ajal, kui koroonaviirus on kontrolli alt väljas, on see küll viimane asi, millega peaks tegelema. Tegelikult on selge, et selle üleskutse ajendiks on asjaolu, et opositsioon (sotsialistid koos vasakliberaalse reformierakonnaga) plaanivad rünnata demokraatlikku otsustuskorda, eesti demokraatlikku ja parlamentaarset menetlussüsteemi ning obstruktsiooni kaudu jooksutada umbe parlamendi töö.

ObjektiivTV

Objektiiv Podcast

PP PiltCast

  • Hiinlased istuvad künkal, nosivad riisipirukat ja ootavad... ja ootavad, kelle laip neist mööda ujub. Kas läänemaailma räsitud korp või venelaste näsitud rümp.
    Pole välistatud, et hiinlased jõuavad esimese neist ulpijatest ära oodata.

    Kindel on see, et Putini hingeõhk sulatas üles jää ida-lääne
    ...
  • Pealkirjas on õige sõnastus, mida PEAB ka võtma nii nagu kirjutatud. Kusjuures EUROOPALIK tähendab euroopalikkusttema päristähenduses, mitte aga euroopaliidulikkustnagu kasvatavad tänaseid inimesi äärmusliberaalsed poliitikud hääbuvas Euroopa Liidus. Euroopa Liit ja Euroopa on kaks erinevat asja.

    ...
  • Ivan Makarovi poolt kirjutatuga ma ei saa mittenõustuda.
    Olgu, ütleme lihtsamalt - nõustun täiesti.

    Kuid soovin siiski rõhutada ühte olulist külge (ka iseenda "vanamoelisuse" juures) antud teema kontekstis, ehk millist aspekti artiklis ei puudutata, kuid mida pean ülioluliseks.

    Olles ise
    ...
  • Eestlaste iseseisvusvõitlust anastajatega XIII sajandil on kirjeldatud erinevates kroonikates. Läti Hendriku Liivimaa kroonika (Heinrici Chronicon Livoniae), mis kirjutati umbes aastatel 1224–1227 rõhutatakse korduvalt meie esivanemate hingematvalt vaprat vastupanu, kus võideldi halastamatult kuni

    ...

100 aastat vähemusrahvuste kultuuromavalitsuste sünnist Eestis: identiteedi ja traditsioonide säilitamise mehhanism

Rahvuslane omandab väärikuse, kui austades oma rahva kultuuri ja traditsioone suudab ta seda teha ka teiste rahvuste suhtes. Rahvuslus, mida hoiavad üleval sellised rahvuslased, omandab majesteetlikuse ning au.

Sünnijärgne noor rahvusriik - Eesti Wabariik oli täis kirge ning usku õiglusse, mida kandsid meie noored ühiskonnaehitajad, püüdes maailma edumeelsematest teadmistest ning arusaamadest lähtuvalt üles ehitada oma rahvuse riiki, mis oleks igikestvalt turvaline pesa oma rahvuse, keele ja kultuuri säilitamiseks.

Sellepärast anti meie rahvale laialdased privileegid kõrgeima võimu kandjatena ja see oli ka üheks põhjuseks, miks sündis just meie riigis toonastes arusaamades äärmiselt edumeelne kultuuromavalitsuse seadus. See oli seadus, mis nägi meie rahvusriigis ette võimaluse vähemusrahvustele jääda truuks oma rahvusele ja kultuurile, seda arendada süvitsi, samas kodanikena jääda ustavaks ning lojaalseks eestlaste rahvusriigile - Eesti Wabariigile.

TÄNA, 100 aastat tagasi, 12. veebruaril 1925. aastal võttis riigikogu vastu vähemusrahvuste kultuuromavalitsuste seaduse, mis leidis maailmas laialdast positiivset vastukaja. Nagu on märgitud rahvusvahelises teadmakirjanduses, siis Eestis toona vastu võetud ja kasutusel olnud vähemusrahvuste kultuurautonoomia seadust tunnustatakse laialdaselt kui ühte harvaesinevat Renneri ja Baueri mitteterritoriaalse autonoomia mudeli edukat rakendamist. Eesti läks selles osas teistest Kesk- ja Ida-Euroopa riikidest oluliselt kaugemale ja antud seadust on peetud selleaegses Euroopas ainulaadseks.

Kaido Laurits oma töös "Vähemusrahvuste kultuuromavalitsuse seadus ja Saksa Kultuuromavalitsus Eesti Vabariigis 1925–1940" viitab sellele, et seda seadust on kutsutud ka „eesti rahva visiitkaardiks, astumaks maailma vabade rahvaste sekka”. Seda on tõstetud esile ka pärast teist maailmasõda, nimetades seadust rahvusküsimuse optimaalseks lahenduseks.

Vähemusrahvuste kultuuromavalitsus Eestis: identiteedi ja traditsioonide säilitamise mehhanism

Eesti on eestlaste maa. Selle rahva maa, kelle eneseteadvus ja identiteet taevastesse kõrgustesse tõusis rahvusliku ärkamisega XIX sajandi teisel poolel. Maarahvast said eestlased, kellele kiiresti kasvas ümber omakeelne kultuur ja haritlaskond. Rahvuslik tõus ei toonud meie rahvasse ülbust vaid teadmist ning mõistmist, et juba ajalooliste asjaolude najal on meie hulka toonud elama mitmeid erinevaid rahvusgruppe, kellel on samuti oma keel, kultuur ja traditsioonid. Eestlased toona adusid üsna selgelt, kuidas teiste kultuuritaustadega inimesed aitasid kaasa me rahvuslikule tõusule ja ka riikluse tekkele. Nad moodustasid mitmekesise rahvahulga, mille suuruseks hinnatakse toona ca 10% kogu Eesti elanikkonnast.

Et olla õiglane ja väärikas, otsustas seaduseandja eksisteeriva rahvusliku mitmekesisuse säilitamiseks luua mehhanismi, mis võimaldab rahvusvähemustel oma kultuuri ja haridust iseseisvalt korraldada.

Seaduse eesmärk ja põhimõtted

Oli siinjuures aga oluline, et seadus reguleeris vaid neid vähemusrahvusi, kes sellistena olid defineeritavad. Riik pidas oma inimeste üle suhteliselt täpset arvestust ning seadis käsitletava seaduse reguleerimise alla vähemusrahvad, kelle arvuline suurus oli 3000+. Arvesse läksid seega inimesed, kes olid rahvaloenduse kaudu kantud vähemusrahvuste nimekirja. Lisaks pidid nad olema kõik eranditult Eesti kodanikkonda kuuluvad. 

On aeg märkida, et seaduse regulatsiooni alla mahtusid Wabariigi ajal Eestis elanud sakslased (baltisakslased), venelased, juudid, rootslased ja lätlased.

Riik andis vähemusrahvustele selle seadusega hulga privileege, KUID keelas siseneda riigi poliitikaellu tegeleda religiooni propageerimise ning arendamisega.

Seaduse järgselt oli vähemusrahvuste poolt loodava kultuuromavalitsuse eesmärk tagada rahvusvähemustele võimalus säilitada ja arendada oma kultuuri, keelt ja haridust. Seadus lubas vähemusrahvustel luua endale kultuuromavalitsuse, kui vastava rahvusrühma liikmete arv Eestis ületab 3000 ning nad olid moodustanud registreeritud kultuuriühenduse. Kultuuromavalitsus omakorda andis kogukonnale laialdased võimalused oma kultuurielu korraldamiseks ning haridus- ja sotsiaalküsimustega tegelemiseks.
Kultuuromavalitsustele anti õigus oma liikmete suhtes sundmäärusi kehtestada ja neid ka enda vajaduste järgi maksustada (lisaks saadi tulu nt riigilt koolidele antavatest toetustest, annetustest, korjandustest jne) nagu viitas Kaido Laurits oma töös.

Kultuuromavalitsuse moodustamine ja tegevus

Seaduse kohaselt tekkis kultuuromavalitsus siis, kui vastava rahvusgrupi liikmed on registreerinud end vähemusrahvuse valijaskonnana ning korraldanud oma esinduskogu valimised. Esinduskogu vastutas kultuuromavalitsuse juhtimise eest ning tegi otsuseid haridus-, kultuuri- ja meediaküsimustes. Kultuuromavalitsusel oli õigus saada riiklikku rahalist toetust, mida sai kasutada haridusasutuste ja kultuurikeskuste ülalpidamiseks, keele ja traditsioonide edendamiseks ning muudeks kultuuriprogrammideks.

Kultuuromavalitsuse valitsemine e. juhtimine.

Tänapäeval on Eestis tegutsenud mitmed kultuuromavalitsused, sealhulgas Eesti vene, saksa ja rootsi kogukonnad. Need organisatsioonid töötavad aktiivselt oma kultuuripärandi hoidmise nimel, korraldades keeleõpet, folklooriüsnaid ning erinevaid kunstilisi ja hariduslikke tegevusi. Näiteks on vene kultuuromavalitsus aidanud kaasa vene keele ja kirjanduse edendamisele Eestis, samas kui rootsi kogukond hoolitseb rannarootslaste ajaloo ja traditsioonide jätkusuutlikkuse eest.

Seaduse kohaselt oli kultuuromavalitsuse kõrgeim juhtorgan kolmeks aastaks valitud kultuurnõukogu, kuhu võis kuuluda 20 kuni 60 liiget. See organ mängis keskset rolli vähemusrahvuse kultuuriellu panustamisel – just kultuurnõukogu otsustas omavalitsuse tegevuse alustamise ja lõpetamise, kehtestas maksud ning andis välja määrusi. Lisaks oli kultuuromavalitsuse kõige tähtsam täidesaatev organ vähemalt kolmeliikmeline kultuurvalitsus, mis tegeles suhtlusega ametiasutuste ja eraisikutega, korraldades kultuuripoliitikat käsitlevaid praktilisi küsimusi. Kuigi seadus arvestas mitmel pool Eestis elavate vähemusrahvustega, tuli nii kultuurnõukogu kui ka kultuurvalitsus paigutada Tallinna, mis võis mõnele piirkondlikule kogukonnale tekitada ebamugavusi.

Algses seaduse variandis ei olnud ette nähtud kohalikke kultuurhoolekogusid, kuid hiljem lisati need seadusse, et tugevdada vähemusrahvuste võimalusi oma kultuuri ja hariduse korraldamisel. Kultuurhoolekogude tegevuse põhimõtted ja juhtnöörid kehtestati ametlikult 18. detsembril 1925 ning need asutused võisid oma tööd alustada juba 1. jaanuarist 1926.

powered by social2s

:: NÜÜD ja ENNE ::
Reval läbi aegade...
KLIKI